Skip to main content

EIXOS PEDAGÒGICS

l’infant com a investigador

La relació dels infants amb l’entorn i amb el saber parteix del concepte d’infant curiós per naturalesa. El sistema neurològic de tot infant madura i desenvolupa les pròpies habilitats per tal de descobrir el món.

El concepte educar implica aconduir, canalitzar, donar a conèixer, posar límits, transmetre pautes, conviure, cooperar, compartir, créixer..., en definitiva, col·laborar en la formació de la persona, amb el respecte corresponent pels valors de les famílies i mostrant de forma oberta i conscient els propis.

Entendre l’infant com a ésser social, permet entendre l’escola com a context fonamental de socialització. Per créixer i desenvolupar-se, necessita relacionar-se amb altres infants i adults. Els infants per ser actius necessiten sentir-se segurs i han de tenir la possibilitat d’establir lligams afectius. Per això, cal garantir un tracte individualitzat, que respecti la manera de ser i de fer de cada infant.

L’infant com a protagonista del centre educatiu es determina com l’eix pedagògic principal.

l’espai com a ambient educatiu

L’ambient educatiu demana organitzar i planificar l’entorn físic i social de la llar d’infants. Així doncs, l’organització de l’espai i els materials ha de respondre a les necessitats dels infants i als criteris de: seguretat, autonomia, intimitat, relació i activitat. Oferir i planificar uns espais estables on els infants puguin desenvolupar la seva curiositat i socialització, són característiques organitzatives que faciliten la vida en col·lectivitat.

Les escoles bressol municipals de Santa Coloma de Gramenet formen part d’una globalitat, on tots els seus espais són educatius, s’hi promouen valors i afavoreixen els aprenentatges. Per tal d’oferir un valor afegit a l’organització i les relaciones que s’hi produeixen, els espais defugen el concepte escolar tradicional i aposten per un ambient que pretén establir una relació directa entre l’ètic i l'estètica per aconseguir els objectius educatius.

la vida quotidiana

Les activitats de la vida quotidiana conformen l’eix central de l’ambient educatiu on els infants desenvolupen les seves capacitats. Tenint com a referència aquest concepte, es construeix el model de ciutat que engloba totes les escoles bressol municipals, i on l’infant es situa al centre de l’acció educativa, posant en valor el joc i les seves atencions.

Englobar quotidianitat significa satisfer les necessitats bàsiques i sovint periòdiques del infants, juntament amb les demandes concretes fruit de la curiositat i l’espontaneïtat. El model educatiu de ciutat defensa una organització de temps amable, respectant les necessitats i ritmes individuals de cada infant.

el joc com a motor de l’aprenentatge

El joc és una conducta espontània i voluntària on, qui juga, manté una actitud activa i posa en pràctica les seves motivaciones. L’activitat manipulativa i corporal del joc, el converteix en una font importantíssima per al desenvolupament de l’infant, on consolida i desenvolupa habilitats i estratègies cada cop més precises que manifesten el seu desenvolupament neuronal.

El model educatiu de ciutat entén el joc com a una activitat de gran importància per al desenvolupament de les capacitats de l’infant. És la base dels aprenentatges on els infants n'extreuen informacions, les comproven, les modifiquen i construeixen així els seus coneixements. Per aquest motiu, juntament amb la dedicación temporal, es destinen uns espais i uns materials que promocionen i potencien el joc autònom.

Alimentació infantil i cuina pròpia

Un model educatiu que atén la primera infància ha d’incloure l'atenció a necessitats bàsiques com l'alimentació. El procés d’aprenentatge d’hàbits alimentaris, a més de facilitar un bon estat nutricional i un creixement òptim per als infants, pot ajudar a consolidar l’adquisició d’hàbits saludables per a l’edat adulta.

Amb l’objectiu de convertir els àpats en un moment de plaer plenament educatiu, i per tal d'oferir un servei d’alimentació infantil de qualitat, tots els centres disposen de cuina pròpia i personal qualificat. A més, durant l'elaboració dels àpats, es tenen en compte tant aspectes nutricionals com aspectes sensorials, i la utilització de tècniques culinàries variades.

Tots els centres es troben en coordinació amb el servei de salut municipal, per tal d’oferir un tipus d'alimentació i uns menús plenament adaptats al moment maduratiu i les necessitats de cada infant.

sostenibilitat i medi ambient

Amb la intenció de ser centres educatius el més sostenibles possible, s’incorpora un pla de sostenibilitat amb un plantejament global i adaptat per a tots els centres.

Amb un personal educatiu i de serveis format i conscienciat d'aquest aspecte clau dins l'educació, es tracten diferents àmbits amb la idea de reduir, reutilitzar i reciclar sobretot amb una aplicabilitat en la vida quotidiana.

Educació inclusiva, coeducació i diversitat

Les Escoles bressol municipals de Santa Coloma de Gramenet ofereixen atenció educativa en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, que adequa l’activitat educativa per tal d’atendre la diversitat i assolir una igualtat d'oportunitats i d’accessibilitat.

El model educatiu de ciutat demana conèixer la diversitat de famílies i infants de la ciutat, i entén l’equitat sobre aspectes com la flexibilitat organitzativa. Així, s’adapten a cada realitat específica per atendre al màxim les necessitats de tota la comunitat educativa.

Les escoles, com a centres coeducadors, eduquen per a la igualtat des de la diferència individual. Més enllà de la diferència del gènere, acullen les necessitats diferenciades per a cada persona tenint en compte els valors i les capacitats individuals, independentment que es considerin masculins o femenins. Per tant, el model educatiu de ciutat posa en rellevància el fet de que tots els infants són subjectes d’una atenció educativa el més individualitzada possible.

Relació amb les famílies

En definir l’escola bressol com una xarxa de relacions cal tenir presents tots els membres que formen part de la comunitat educativa. En aquest sentit, les famílies juguen un paper clau per aportar als infants el benestar que mereixen.

Escola i família caminen plegades en una mateixa direcció i és responsabilitat de cada equip, establir una relació basada en la cordialitat, el respecte i la confiança mútua.

La comunicació entre la família i l’escola rep una gran importància i demana establir canals d’intercanvi diversos per adaptar-se a la realitat específica de cada família. El model educatiu té en compte les necessitats i els interessos de la diversitat de famílies amb l'objectiu d’afavorir una acollida de qualitat el màxim individualitzada possible.

La comunitat educativa

Entendre la ciutat, en tots els seus serveis, equipaments, entitats i institucions, com a una comunitat educadora en xarxa, permet defensar un model educatiu global per a la infància, dins i fora dels centres.

Una àmplia xarxa de relacions i de coordinació permet ampliar la mirada, vetllant per una educació de qualitat que tingui sempre present a l'infant. Els recursos educatius de la ciutat ofereixen experiències a les quals tots els centres poden recórrer i que permeten una projecció més àmplia de la mirada educativa del municipi.